... Ånd, kjønn og terapi

Elisabeth Eie,
gestaltterapeut
www.aurorasenter.no/eeie
En klient sa nylig til meg –
”det åndelige har jeg ikke noe
forhold til, det eksisterer
ikke for meg”. Jeg ble
overrasket fordi jeg så på
åndelighet som en viktig figur
i vårt møte. Samtidig kjente
jeg igjen min egen motstand
mot religiøse
indoktrineringer. Det satte i
gang en prosess i meg – jeg
fikk et behov for å sortere
tankene mine rundt dette. Det
minnet meg på at jeg synes det
åndelige aspektet nesten ble
et ikke-tema på
gestaltterapeut-utdanningen,
noe som ikke passet riktig
inn. Samtidig bygger
gestaltterapien på
eksistensialistiske prinsipper
som jeg tenker omfatter alle
aspekter ved livet.
Gestaltterapi handler om å få
støtte til å bli klar over seg
selv, frigjøre potensiale og
realisere muligheter i livet,
kort sagt selvutvikling. Jeg
kan ikke se at ikke det
åndelige har en plass i dette.
Tilfeldigvis hadde jeg akkurat
lest Søren Kirkegaards bok om
angst, hvor han definerer
åndelighet som selvbevissthet.
Den ”åndeløse” er derfor den
som er ubevisst seg selv1.
Ånde betyr dessuten å puste –
tilsvarende fransk : inspirer/
exspirer, som igjen knytter
ånd til det vi forstår med
inspirasjon. Pusten er vår
mest direkte og uopphørlige
kontakt og utveksling med
omverdenen. Vi dør hvis vi
ikke puster - og vi ”holder
pusten” når vi engster oss (
forsøker å slutte å leve)2.
Sagt med andre ord så kan vi
bare erfare oss selv som
funksjoner av et større felt,
dvs. i møtet med omverden.
Dette møtet kan ikke oppleves
uten en form for utveksling på
det vi kaller ”kontaktgrensen”
mellom ”jeg” og ”du/de/det
andre”.
Ifølge Kirkegaard kom
engstelsen eller angsten inn i
menneskers liv i og med
”syndefallet”, dvs. da vi
spiste av kunnskapens tre og
fikk kunnskap om oss selv . I
samme øyeblikk fikk vi ansvar
for våre handlinger, og
begynte å engste oss for ikke
å lykkes. Angsten for
mulighetene oppsto. Vi ble
bevisst vår egen eksistens som
adskilte individer; adskilt
fra opplevelsen av å være en
del av altet og det mange
kaller gud, paradiset, eller
kanskje en slags altomfattende
kjærlighet . Menneskene ble
skilt fra gud, himmelen fra
jorden, sjelen fra legemet,
det mannlige fra det
kvinnelige, livet fra døden og
tiden fra evigheten. Vi ble
”tidelige” og ”endelige”
isteden for eksistensielle og
”uendelige”. Vi begynner å
angre på fortiden og engste
oss for fremtiden. Men vi kan
ikke oppleve eller erfare
fortiden eller fremtiden. Til
gjengjeld kan vi si at tiden
på et vis oppheves i
opplevelsen av her og nå. Når
vi er hundre prosent fokusert
på eller oppslukt av noe, sier
vi ofte at ”vi glemmer tid og
sted”. Ofte er det nettopp
denne tilstanden vi referer
til når vi opplever ro.
Når det sies at menneskene ble
skapt i guds bilde, handler
det både om at vi er åndelige
vesener, og om at vi er en
legemliggjøring av det
åndelige på jorden; vi er
inkarnert ånd (carne = kjøtt).
Med kroppen oppstår sansene,
og litt humoristisk vi si at
”gud” skapte oss for å erfare
og nyte skaperkraften.
Problemet er at vi dermed
fortapes i sansene (”kjødets
lyst”) og lever samtidig i en
evig lengsel etter
gjenforening. Denne lengselen
kan komme til uttrykk i ulike
former for avhengighet.
Motpolen til dette kan lett
bli å fordømme eller
undertrykke det sanselige.
Kirkegaard sier at mennesket
er en syntese av det sjelelige
og det legemlige, og det er
nettopp det åndelige som
utgjør denne syntesen. Det er
menneskenes oppgave å
gjenforene det adskilte, eller
bringe ”himmelen ned på
jorden”, dvs. forene en
gudsbevissthet med en våken
bevissthet både om kropp,
tanke og følelser ( awereness,
på engelsk). Det åndelige er
nettopp denne
selvbevisstheten. I gestalt
sier vi at oppdagelsen av
hvordan vi erfarer oss selv i
feltet er ensbetydende med
læring og vekst.
Kirkegaard hevder videre at
angsten eller engstelsen (for
mulighetene, for ikke å
lykkes) også er det som leder
oss til åndeligheten, fordi
bare gjennom opplevelse av
angst og lidelse vil vi gi oss
over til det åndelige til noe
som er større enn oss selv.
Når angsten får styre, fanges
vi i mønstrene og vi lider.
Alternativet er å gi slipp på
mønstrene bl.a. ved å gå inn i
angsten (hva engster vi oss
for?). Når vi i gestalt
snakker om det
selvorganiserende prinsipp,
handler det om å følge hjertet
og ha tillit til at tingene
ordner seg. Da erfarer vi
nettopp det, at det ”ordner
seg”. Når vi derimot
kontrollerer og styrer blir
ting alltid annerledes enn
”det vi vil”.
Tro forbindes ofte med
overgivelse og med det
åndelige, og danner grunnlaget
i de fleste religioner.
Religion har derfor en tendens
til å bli en mer eller mindre
dogmatisert trosform som
bygger på fortolkninger og
formaninger (introjekter, i
gestal terminologi). I min
oppfatning strider dette i seg
selv med åndelige prinsipper,
og bidrar like mye til å
skille som å forene.
Buddhismen er et unntak, den
fokuserer mer entydig på
direkte (egen) erfaring som
veien til innsikt. Det skjer
gjennom årvåkenhet (jfr.
awareness) - en øvelse i å
være oppmerksomt nærværende i
det som skjer.3
Åndelighet dreier seg med
andre ord om å bli hel gjennom
selvoppdagelse eller
selvutvikling. Å ”heles”
handler om å forene det
adskilte, som f.eks. å utvikle
og forene det maskuline og det
feminine i den enkelte (i
begge kjønn), isteden for
gjennom symbioser mellom to
”halve” individer.4 Det
handler samtidig om å finne ut
av å være et dødelig individ
med et ego og egne behov, og
samtidig være en del av noe
mer og større. Det vil si at
mens vi utvikler ”oss selv”
utvikler vi også noe som er
større enn ”oss selv”.
Utviklingen av ”meg” påvirker
utviklingen av ”deg”, oss,
samfunnet, verden, helheten.
Vi kan med andre ord si at vi
som gestaltterapeuter er
”åndsarbeidere”.
Oslo, 20.02.2002
-----------------------------------------------------------------------------------
1 Kirkegaard, Søren: Begrepet
angst, Oktober forlag, 2001
(Første gang utgitt. 1844)
2 Gregory, Susan: Breathing
into Contact. The Gestalt
Journal, Vol. XXIII, No.2,
2000.
Artikkel omtaler hvordan både
flere, velkjente
gestaltterapeuter ser på
sammenhengen mellom pust og
eksistens.
3 Notto R. Thelle: Zen-Lyden
av en hånd. Gyldenedal, ,2001
4 Ebbestad - Hansen og Møller
: Kjønn og androgynitet.,
Gyldendal, 1999
|