|

 |
 |
 |
 |
Familieoppstilling
Familieoppstilling etter Bert
Hellinger
Et paradigmeskifte innenfor
vestlig psykologi?
Av Olaug Rønningsdalen
Familieoppstillinger, i den
form som den blir praktisert i
dag, er blitt utviklet av den
tyske prest og psykoterapeut
Bert Hellinger. Men i likhet
med alle store nyvinninger,
bygger også denne på
forutgående utviklet kunnskap.
Det geniale, revolusjonerende,
er å utvikle en syntese av
forskjellig tankegods som ofte
stammer fra helt ulike
disipliner (psykologi,
religion, filosofi, medisin,
kunst etc.) og løfte det opp
på et høyere nivå. På denne
måten kan noe helt nytt oppstå
som ligger litt foran det
utviklingstrinnet som mange
mennesker befinner seg på.
Bert Hellinger har klart dette
og dermed satt i gang en ny
bevissthetsendring innenfor
store grupper av befolkningen
i Tyskland, og i stadig flere
land. Metoden er blitt
videreutviklet og kombinert
med helt andre fagområder, og
benyttes innenfor bedrifter,
organisasjoner, institusjoner
etc.
Jeg vil i denne artikkelen gi
en del bakgrunnsstoff som er
viktig for å kunne forstå hva
som ligger til grunne for
denne metoden.
Skjulte krefter
Det interessante er å se
hvilke underliggende krefter
det er som virker i det
skjulte, og som kan forklare
hvordan denne tilsynelatende
enkle metoden kan ha så mye
følelsesmessig sprengstoff i
seg, og øve en så stor
tiltrekningskraft på menn og
kvinner i alle aldre.
Kort skissert arter en
oppstilling seg slik: En
person stiller intuitivt
tilfeldig utvalgte personer
fra en gruppe opp som
stedfortredere for seg selv og
sine familiemedlemmer. De
andre familiemedlemmene er
ikke selv tilstede.
Etter en stund oppstår en
mengde uforklarlige følelser
som ingen vet hvor kommer fra.
Etter flere runder med
spørsmål hvordan deltagerne
føler seg på plassene sine, og
omplassering av dem i rommet,
slik at de står i en annen
posisjon til hverandre,
oppstår en helt ny oppstilling
hvor alle føler seg bedre.
Personen som har oppstilt sin
familie inntar sin nye plass i
familien, og en kommunikasjon
som kan minne om et ritual
finner sted.
Sett utenfra, uten egen
deltagelse, kan det hele
fortone seg kunstig og absurd.
Av den grunn har mange
mennesker som verken har
bakgrunnsinformasjon eller
selv har deltatt i
oppstillinger, ytret sterk
kritikk mot metoden. Ofte er
enkelte aspekter blitt trukket
ut av sin sammenheng, og på
den måten blitt framstilt som
meningsløse, eller tolket i en
helt annen retning enn den
situasjonsbetingede,
opprinnelige.
På denne bakgrunn blir det
spennende å trekke inn hva
biologen Rupert Sheldrake har
funnet ut om oppståelsen av
kraftfelt med en egen
hukommelse, kalt
morfogenetiske felt
Morfogenetiske felt
De fleste mennesker som har
deltatt i en
familieoppstilling for første
gang, spør seg selv om hvordan
det kan være mulig at de etter
å ha blitt oppstilt som
stedfortreder for et vilt
fremmed menneske, som til og
med kanskje er død, plutselig
kan utvikle sterke følelser og
kjenne kroppslige symptomer
som ikke tilhører dem, men
vedkommende som de
representerer.
Samtidig bekrefter personene
som har stilt opp sin familie
at det som kommer fram under
oppstillingen ofte stemmer
nøyaktig med karakteristika,
egenskaper og følelser som
preger eller preget de
forskjellige medlemmene av
familien.
Det kan synes som om det
oppstår et slags usynlig, men
tydelig følbart felt som
påvirker følelser og
handlingsforløp. Det er her
Rupert Sheldrakes utviklede
teorier om morfogenetiske felt
blir aktuelle.
Morfogenetiske felt er en del
av en overordnet, helhetlig
modell av naturen. De er
ordnet i hierarkiske
grupperinger og hele naturen
er organisert på denne måten.
Den minste bestanddelen kan
være en subatomisk partikkel i
et atom, i et molekyl eller i
en krystall. Det kan også være
en celle i en organisme eller
i et organ eller en eneste
person i en familie, et
samfunn eller i en nasjon.
Hvor vi enn ser i naturen,
finner vi grupperinger som er
mer og mer omfattende. Likt
for alle de forskjellige
nivåene er at helheten er mer
enn summen av alle delene.
Sheldrake har gått bort fra
den gamle måten å betrakte
naturen som styrt av evige
fysikalske lover, f.eks.
tyngdekraften og
elektromagnetismen, som aldri
forandrer seg. Han sier at
hele naturen innebefattet de
såkalte naturlovene, utvikler
seg over tid. At naturen blir
bestemt av gjentagelser som er
underlagt prinsipper, som er i
kontinuerlig forandring, og
aldri er statiske. Hele
naturen har en hukommelse som
blir uttrykt gjennom de
morfogenetiske feltene. Hver
ting har en hukommelse i sitt
felt. Dette feltet er en
kollektiv hukommelse av alle
lignende ting som tidligere
har funnet sted. I form av den
såkalte morfogenetiske
resonans, blir denne
hukommelsen gitt videre. Det
dreier seg her om innflytelsen
av lignende handlingsmønster
på senere aktivitetsmønster.
F.eks. når mange mennesker på
et sted lærer noe nytt, blir
det lettere for andre
mennesker på et annet sted å
lære det samme. Det har vist
seg at resultatene ved
intelligenstester stadig er
blitt bedre. Dette bunner ikke
i en stigende intelligens i
befolkningen, men at testene
er blitt lettere fordi mange
mennesker har gjennomgått dem.
Dette fenomenet blir
imidlertid kalt Flynn-
effekten etter oppdageren, og
har utløst heftige debatter
blant psykologieksperter. Alle
er enige om at den
gjennomsnittlige intelligensen
ikke er blitt høyere, men
ingen kan forklare hvorfor
testresultatene er blitt så
mye bedre.
Da alle morfogenetiske felt
bærer en erindring av helheten
av systemet i seg, blir dette
bildet beholdt også hvis
systemet blir skadet. Dette
fenomenet ligger til grunn for
evnen til regenerasjon
innenfor system.
Morfogenetiske felt har også
evnen til å danne nye former
ved at to forskjellige arter
av planter eller dyr blir
krysset med hverandre.
Men hvilken betydning har alt
dette for vår
familieoppstilling?
En familieoppstilling virker
som en modell for et
familiefelt. De som deltar
kommer i morfogenetisk
resonans med det som er lagret
i hukommelsen til feltet. Hvis
noe blir forandret på, vil det
ha konsekvenser for hele
systemet. Dette familiefeltet
bærer bildet av fullstendighet
i seg, og har derfor
muligheten til å gjenopprette
helheten og den riktige
ordningen i et skadd system.
Det kan altså virke
helbredende. Hver gang to
mennesker forenes og får barn,
blir to familiefelt forente og
et nytt oppstår.
Forskningen av morfogenetiske
felt innenfor sosiale system
befinner seg enda i
begynnerfasen, men den åpner
opp for nye og spennende
blikkvinkler å se verden på.
Den gir også en anelse og et
omriss av hva det er som trer
i kraft under en oppstilling,
hvis det blir gitt rom for
det. Dette feltet blir i
forbindelse med oppstillinger
kalt ”det vitende felt”. I
Sheldrakes bok ” The Presence
of the Past: Morphic Resonance
& the Habits of Nature” (1995)
kan man lese mer om teoriene
hans.
Bert Hellinger har forsket
videre på hvordan denne viten
sammen med kunnskap fra andre
områder kan bli nyttet
terapeutisk.
Overtatte følelser,
handlinger og tanker fra
familiefeltet.
Innenfor psykologien blir
følelser inndelt i to
kategorier, primære og
sekundære. Primære følelser
betraktes som opprinnelige og
er forbundet med en bevegelse
mot andre mennesker, med
utgangspunkt i et barns søken
etter kontakt, kjærlighet og
trøst hos sine foreldre. Disse
følelsene passer alltid til
situasjonen hvor de opptrer,
og de virker styrkende. Det
kan være følelser av
kjærlighet, men også sinne
eller tristhet over noe som
har skjedd, eller redsel i en
farlig situasjon. Disse
følelsene når et høydepunkt,
for så å avta og forsvinne.
Primære følelser som blir levd
ut fører ikke til problemer
eller uønskede symptomer.
Sekundære følelser oppstår der
hvor de primære følelsene ikke
er blitt tillatt, eller ikke
er blitt tatt imot på en
empatisk måte. Et barn som
opplever dette vil etter hvert
gi opp videre forsøk på å få
kontakt og den omsorgen det
trenger. Sekundære følelser
stemmer vanligvis ikke overens
med situasjonen hvor de dukker
opp, og de fungerer som
mestringsstrategi for egen
beskyttelse, avgrensning og
redusering av indre spenning.
Disse følelsene virker
svekkende på vår livskvalitet.
Mennesker som går i terapi og
som kommer i kontakt med de
primære følelsene som gjemmer
seg bak det sekundære
beskyttelsesmønsteret, vil
også oppleve at den gamle
angsten og hjelpeløsheten
dukker opp på nytt.
I Bert Hellingers metode
dukker et tredje begrep opp,
nemmelig følelser som blir
overtatt fra tidligere
generasjoner. Som
enkeltindivider svinger vi i
takt med erfaringer og viten
som befinner seg lagret i det
morfogenetiske feltet til
familien som vi tilhører.
Hellinger beskriver det som en
grunnleggende dynamikk at
familiemedlemmer tar over
erfaringer, tilstander og
oppgaver fra tidligere
generasjoner. Følelser,
handlingsmønster, impulser og
tanker som blir overtatt, har
sin opprinnelse i konteksten
til en annen person. De
stammer fra familiesystemet og
blir overtatt av barn eller
barnebarn dersom foreldrene
eller besteforeldrene ikke var
i stand til å bearbeide og
integrere dem i sine liv. Ofte
kunne de adekvate følelsene
ikke bli tillatt på den tiden
hendelsene skjedde, fordi det
ikke var rom for dem eller
omgivelsene ikke tillot det.
Eller det dreier seg om
massive, traumatiserende
hendelser som ikke kunne bli
mestret uten kvalifisert
hjelp. Disse følelsene
oppleves som fremmede og
fjernt fra jeget. På et
dypere, ofte ubevisst nivå
befinner det seg en
forestilling om et autentisk
jeg, som setter seg til
motverge mot de fremmedstyrte
impulsene. Det kan virke som
om det er to motstridende
krefter i arbeid.
Familiesjel
For riktig å kunne forstå
Hellingers metode og dens
bakgrunn, er det viktig å
beskjeftige seg med begrepet
”familiesjel” eller
”gruppesjel”, dvs. en felles
sjel som virker innenfor et
familiesystem.
Man kan tenke seg en utvikling
ifra et stammesamfunn hvor
alle medlemmene var totalt
avhengige av hverandre for å
overleve og det ikke var mulig
å forestille seg at noen kunne
bli stengt ute, så lenge de
ikke representerte en trussel
for gruppens overlevelse. I
denne gruppen gjaldt to
grunnleggende ordninger. Den
ene var at hvert medlem hadde
like stor rett på
tilhørlighet. Hvert medlem var
klar over at gruppens ve og
vel hadde fortrinn framfor
personlige behov. Av denne
grunn ble f.eks. svake eller
syke medlemmer forlatt.
Gruppens overlevelse hadde
altså forrang foran personlig
medfølelse. Den andre
ordningen sikret de som kom
først eller var eldre forrang
foran de som kom senere eller
var yngre. På den måten hadde
alle i gruppen sin plass, og
alle rykket med tiden oppover
på en høyere plass i systemet.
Innenfor den arkaiske stammen
hersket en kollektiv
samvittighet som forhindret at
medlemmene overskred disse
ordningene. Med tiden utviklet
det seg en differensiering i
relasjonene mellom medlemmene
av sosiale grupper. Dette
førte til at noen følte at de
var bedre enn andre, eller
hadde mer rett til tilhørighet
eller krav på en annen
plassering innenfor systemet.
Det oppstod en personlig
samvittighet, som skapte
avstand mellom de forskjellige
medlemmene og som førte til en
individuell frihet eller
selvbestemmelse overfor normer
og krav fra gruppen. I løpet
av denne utviklingen ble
ordningene som tilhørte den
kollektive samvittigheten
fortrengt og lot seg ikke mer
til kjenne som god eller
dårlig samvittighet. Men den
kollektive samvittigheten er
ikke dermed overvunnet fordi
den akkurat som tidligere
danner grunnlaget for
menneskelig sameksistens.
Hellingers metode bringer de
forskjellige virkningene av
den ubevisste kollektive
samvittigheten og den
personlige samvittigheten fram
i lyset. Konsekvensene av
fortrengning og fornekting av
den kollektive samvittighets
ordninger blir gjort tydelig.
Erfaringen med
familieoppstillinger over
mange år har vist at
familiesamvittigheten omfatter
følgende personer: personen
selv, søsken, foreldre og
deres søsken, besteforeldre og
av og til oldeforeldre.
Tilhørige er også personer
utenfor familien, som ved død
eller store tap har gitt andre
innenfor systemet fordeler.
Familiesjelen eller den
kollektive samvittigheten
holder systemet sammen, den
vokter over at ingen av
medlemmene går tapt, uten at
det fører til konsekvenser.
Dette fører til at senere
medlemmer av familien forsøker
å balansere systemet ved å
gjenta vedkommendes skjebne,
hvis noen blir utelukket.
Dette blir gjort av blind
lojalitet og kjærlighet til
familien. Hvis et medlem ikke
bærer følgene av sine
handlinger, vil et annet
medlem, under det ubevisste
presset fra
familiesamvittigheten, overta
denne uoppgjorte skylden og
dens følger. De som kommer
senere i systemet, blir ofret
eller ofrer seg for de som var
der før. Familiesjelen er
blind og handler automatisk.
Den påser ikke at de som ble
utelukket blir integrert eller
at deres krav blir oppfylt.
Ved familieoppstilling kan
disse ofte destruktive,
ubevisste drivkreftene
synliggjøres. Denne
bevisstgjøringen setter oss i
stand til å bearbeide og befri
oss fra den lasten som er
blitt pålagt oss av den
kollektive samvittigheten og å
finne den riktige plassen i
familien vår.
Forbindelse med de døde.
Erfaringer med
familieoppstillinger har brakt
den overraskende erkjennelsen
at det ikke eksisterer noen
forskjell mellom de levendes
og de dødes virkning innenfor
systemet. De agerer helt
uavhengig av sin tilstand.
Ofte trenger man en
tilleggsopplysning for å
skille stedfortredere for
personer som er døde fra de
som er i live.
I vårt samfunn er det liten
plass for viten om den styrken
som våre forfedre
representerer i livene våre.
De gamle ritualene og
helligdagene som var viet de
døde, er blitt glemt. I andre
kulturer har de døde fremdeles
en stor og viktig plass, de
blir holdt i ære og
respektert. Bert Hellinger har
gitt tilbake forfedrene deres
viktige plass innenfor
familiesystemet. Ved gjentatte
oppstillinger oppdaget han at
noe i sjelen til etterkommerne
ikke kunne komme til ro, hvis
de ikke hadde sluttet fred med
de døde. Dødslengsel bunner
ofte i at noe ikke er oppklart
i forholdet til nære, døde
personer i familien. Døde som
blir verdsatt, er fylt av
velvilje og kjærlighet overfor
de levende. Arbeidet med de
døde har mye til felles med
sjamanisme. Som de gamle
sjamanene forsøker vi å bringe
forholdet mellom de levende og
de døde i orden. Forskjellen
er at vi ikke må bevege oss
inn i dødsriket, men at
oppstillingene kan tjene som
et instrument, slik at de døde
på en verdig måte kan komme
til oss.
Rituale
En oppstilling kan betraktes
som et rituale i seg selv,
samtidig som den inneholder
mange avgrensede,
situasjonsavhengige ritualer.
Ritualer symboliserer
overganger og markerer
forandringer. De består av en
fast rekkefølge av skritt, som
blir utført til riktig tid og
på riktig sted. Et rituale
skjer i ord, bevegelser
og/eller handlinger og
forbinder utøveren med
bestemte verdier, idealer,
hensikter og tilstander.
I hver oppstilling gjennomgår
den som stiller opp,
oppstillingslederen og de
andre deltagerne mer eller
mindre intensivt
overgangsprosesser. Ritualene
virker dypt inn i sjelen, og
skaper nye bilder av en selv
og ens plassering i en større
sammenheng. For mange kan det
føles som sterke spirituelle
opplevelser.
Jeg har her beskrevet noen av
de nyeste erkjennelsene om hva
som danner grunnlaget for
arbeidet med
familieoppstillinger. Selv om
en mengde nytt er blitt
utforsket, er det allikevel en
del som forblir uforklarlig.
Vi kan kanskje i ydmykhet
kalle det livets mysterium, og
la det på sin måte åpenbare
seg.
Olaug Rønningsdalen tilbyr
kurs i familieoppstilling.
Les mer under
www.familieoppstilling.com
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Alternativmedisin i Norge |
|
|