... Psykoterapi mellom barken og
veden
Sosialkomiteen behandlet i
vårsesjonen Regjeringens
forslag til ny lov om
Alternativ behandling
(Odelstingsprop. nr. 27,
2002/2003), som erstatter
«kvakksalverloven» fra 1938.
Loven er nå vedtatt. Målet er
å gjøre flere
behandlingstilbud tilgjengelig
for brukerne, gi større
valgfrihet og samtidig sikre
kvaliteten. Dette er et
etterlengtet tiltak, men
lovforslaget så vel som
debatten omkring den fokuserer
kun på tradisjonelle,
fysiologiske, biologiske eller
manuelle behandlingsformer.
Hele psykoterapifeltet er
utelatt fra de helsepolitiske
drøftingene. Fortsatt er
psykoterapi momsbelagt og
unntatt refusjonsordninger, så
lenge behandlingen ikke
utføres av autorisert
helsepersonell. Her er det
ikke kravet til terapeutisk
faglighet som er avgjørende,
men tvert i mot om du har en
eller annen form for
autorisert helseutdanning,
uansett relevans for det
terapeutiske arbeidet.
Ifølge Verdens
helseorganisasjon (WHO) er
omfanget av psykiske lidelser
i ferd med å bli en av våre
viktigste helseproblemer i den
vestlige verden. WHO er
bekymret over det store
spriket mellom
behandlingsbehov for psykiske,
nevrologiske og atferdsmessige
plager og behandlingstilbudet.
Det går heller ikke en dag her
hjemme uten at vi hører eller
leser om krisen i psykiatrien
i Norge. Folk som trenger
hjelp til å klare seg i
hverdagen, må stille seg i kø
i årevis, eller
tvangsinnlegges for å få
hjelp. Symptombehandling med
piller prioriteres fremfor
langsiktig, terapeutisk
behandling, i alle fall hvis
den hjelpetrengende er
avhengig av hjelp til
finansieringen. Dette har ikke
bare en personlig, individuell
betydning, men også
samfunnsøkonomisk side. Det er
anslått at over ti prosent av
uføretrygdete i yrkesaktiv
alder, samt hver fjerde av
alle nye uførepensjonister,
har en psykisk lidelse.
Nettopp derfor valgte
helsemyndighetene å fokusere
på arbeid og aktivitet under
markeringen av Verdensdagen
for psykisk helse 10. oktober
2002.
Det er uforsvarlig at folk i
langvarig eller akutt krise,
ofte ungdom, må vente i årevis
på hjelp – noen tar til og med
livet av seg mens de venter –
mens landet er fullt av
erfarne og gode
psykoterapeuter. Psykoterapi
kan defineres som en
samtaleterapi basert på en
systematisk anvendt metode,
for eksempel gestaltterapi,
integrativ terapi, psykodrama,
danseterapi, kunst- og
uttrykksterapi eller jungiansk
terapi. Det finnes mellom 600
og 800 høyt kvalifiserte,
praktiserende psykoterapeuter
i Norge. Psykoterapeutene er
organisert i et felles
forbund, Norsk forbund for
psykoterapi (NFP), og har fra
fire til åtte års
spesialutdanning i
psykoterapeutisk teori og
metode, minimum 120 timer
egenterapi og pålagt,
regelmessig veiledning i
forhold til egne klienter.
Psykoterapien har stor
utbredelse på alle kontinenter
og har vellykkede resultater å
vise til. I en oversikt av 475
kontrollerte effektstudier ved
hjelp av såkalt meta-analytisk
undersøkelsesmetode
konkluderer et forskerteam
(Smith, Glass & Miller,1980)
med at den gjennomsnittlige
klient som mottar psykoterapi,
etter behandlingen klarer seg
bedre enn 80 prosent av de
klienter som ikke mottar
psykoterapisk behandling.
Den nye loven om alternativ
behandling hilses absolutt
velkommen av psykoterapeutene.
Den innebærer også at
helsemyndighetenes foreslag om
at det opprettes en frivillig,
offentlig registreringsordning
av praktiserende, alternative
behandlere vil bli
gjennomført. For registrering
kreves medlemskap i en
fagorganisasjon som stiller
krav til utdanning, etiske
regler, forsikringsordning og
vedtektsfestet klageadgang. En
slik ordning vil kunne bidra
til å skille seriøse fra
useriøse behandlere og til
generell kvalitetssikring.
Men enn ny lov om alternativ
behandling som unnlater å
unnta psykoterapeutisk
behandling fra momsplikt, og
som avviser å vurdere
refusjonsavtaler eller annen
økonomisk brukersubsidiering,
bidrar ikke til å utvide
behandlingstilbudet for
forbrukerne på dette området.
Tvert i mot bidrar
myndighetene faktisk til å
befeste en stigmatisert
holdning, både i store deler
av helsevesenet og blant
befolkningen for øvrig, i
forhold til å oppsøke
psykoterapeutisk behandling i
motsetning til ulike former
for manuell behandling.
Uten refusjonsordninger eller
offentlig autorisasjon dekkes
ingen utgifter av det
offentlige. Når
psykoterapeuter i tillegg
pålegges å innkreve 24 prosent
moms av klientene, favoriseres
de mest ressurssterke med
hensyn til å tilgang på terapi
når behovet er der. Som om
dette ikke var nok, kan du
miste retten til
rehabiliteringspenger når
sykepengeperioden på ett år er
ute, hvis din lege ikke
utrykkelig anbefaler aktiv
behandling i form av
samtaleterapi hos
psykoterapeut (i stedet for
psykolog eller psykiater). Du
må altså ofre nettopp det
tilbudet som kanskje for
første gang har hjulpet deg,
for å beholde retten til
rehabiliteringspenger.
Finansdepartementet har selv
påpekt at moms på
helsetjenester ikke må føre
til uheldige, utilsiktete
virkninger, som for eksempel
forskjellsbehandling av samme
type behandlere. Ikke nok med
at psykoterapeuter
forskjellsbehandles i forhold
til psykologer og psykiatere,
NFPs kartlegging blant
medlemmene dokumenterer helt
klart at våre medlemmer
gjennom innføring av denne
loven blir behandlet ulikt. Vi
spør: Hva er den helsefaglige
bakgrunnen for at
helsepersonell med
autorisasjon, være seg
ambulansesjåfører eller
sykepleiere, kan ta klienter i
terapi uten å innkreve
merverdiavgift på 24 prosent,
mens en sosionom eller
barnevernspedagog med samme
eller større psykoterapeutiske
kompetanse må kreve moms av
sine klienter? Vi antar at det
er terapeutenes terapifaglige
kompetanse og etiske
ansvarlighet som er avgjørende
for kvalitetssikring, også
etter brukernes syn?
Tatt i betraktning av det
stigende behovet for
psykoterapeutisk behandling og
tilsvarende underskudd på
behandlingstilbud innenfor den
nåværende helsetjenesten, er
det uforståelig at
myndighetene ikke nå benytter
anledningen til å øke adgangen
til eksisterende, kvalifiserte
psykoterapeutiske ressurser.
Du kan lese mer om NFP,
psykoerapi og loven om
alternativ behandling på NFPs
nettsider:
www.psyko-terapi.no
|